Shanghai en Suzhou - Reisverslag uit Shanghai, China van dekeymolens - WaarBenJij.nu Shanghai en Suzhou - Reisverslag uit Shanghai, China van dekeymolens - WaarBenJij.nu

Shanghai en Suzhou

Door: Mike

15 Juli 2008 | China, Shanghai

Hallo iedereen,

blijkbaar lukt het toch hier in Shanghai om een bericht te plaatsen. We hebben ondertussen een tekstje bijgehouden dat we hieronder plaatsen.

Ook een dikke proficiat aan Nele met de prachtige dochter Febe (en ook voor Mario natuurlijk).

Vrijdag 11 juli

Na een rustige komfortabele vlucht met Air Berlin, landden we zoals voorzien rond 10u30 ‘s morgens op de luchthaven in Shanghai. Onze gids Iris stond reeds op ons te wachten. In de namiddag gingen Mike en de kinderen de Formule 1 karting uitproberen, maar bij ons lijkt het toch beter te racen. Ondertussen heeft Annemie van een zalige rust genoten.

Om 18u00 zijn we nog wat gaan shoppen en probeerden we een stukje te eten, wat niet eenvoudig was zonder gids. We waren de enige westerlingen in het restaurant tot groot jolijt van het personeel. Hun Engels was beperkt tot enkele beleefdheidsregels, zodat het menu aan de hand van foto’s werd samengesteld. Met soep zijn we altijd gered, doch deze soep diende enkel om vlees en groeten in gaar te koken. Toen we ervan wilden drinken kwam een dienster met een verlegen lach ons snel toegelopen om ons bij de vergissing bij te staan. Verwonderlijk maar toch prettig.

Zaterdag 12 juli

Na een uitstekende nacht en een American breakfast ging het richting Suzhou, 60 km ten NW van Shanghai. Eens het drukke Shanghai uit, 19 miljoen inwoners, kwamen we na 2 uur rijden aan in wat we dachten een kleine stad te zijn. Maar Suzhou telt ook 3 miljoen inwoners. De bekende tuin van de Nederige Ambtenaar, met zijn vijvers, paviljoenen en zigzagbruggen, bracht ons al direkt in oosterse sferen. Deze tuin behoort tot de 4 mooiste tuinen van China en is beschermd door Unesco. In de namiddag bezochten we het zijdemuseum. Suzhou is namelijk de bakermat van de zijde, gekend hier sinds 2000 jaar voor Christus.

Een stevig onweer deed ons direkt naar het hotel te gaan, waar we ons lieten verwennen met een voetmassage. Na het avondeten hebben we een boottocht op de kanalen gemaakt. Suzhou wordt ook wel het Venetië van het oosten genoemd. De sfeer was feëriek, met de huisjes en pagodes versierd met rode lampionnen langs de waterkant. De daken waren afgezoomd met talrijke kleine lichtjes, zoals bij ons met kerst.

‘s Avonds was het onmogelijk om onze weblog te editeren, de verbinding werd na enkele sekonden verbroken. Eigenaardig

Ziezo, hier in Shanghai lijkt het dus wel te lukken. Wat we op zondag en maandag gedaan hebben zullen we in een volgend berichtje plaatsen. We vertrekken deze namiddag naar Chongqing, op een 1600 km hiervandaan, om een cruise op de Yangtze rivier te doen. op de boot zullen ze wellicht geen internet hebben zodat het enkele dagen kan duren vooraleer we weer een berichtje kunnen plaatsen.

Vele groetjes vanuit het zwoele Shanghai (35 graden en zeer vochtig)

Mike.

• 15 Juli 2008 - 07:49

Wim:

,(Hallo)

Fijn dat we jullie op deze manier wat kunnen volgen. Samen met Google Earth en jullie berichtjes weet ik precies waar jullie zijn en kan ik een beetje mee reizen. Mooie foto's trouwens op Google Earth van de Zhuozheng Yuan tuin. Spijtig van dat onweer maar voor het mooie weer moet je ook niet in België zijn ;-)
    Via deze weg kom je ook nog wat te weten... proficiat Nele&Mario!!
    Nog wat nieuws van het Belgische front: 'tegen alle verwachtingen in' is de regering gevallen, voor zover dat die stond hé.
    allé 't amusement en pas op voor die hond in je soep...

• 15 Juli 2008 - 08:47

Claudine&Guido:

Ik zie jullie daar allemaal al lopen zwetend en puffend maar toch intens genietend van al die vreemde indrukken die daar op jullie afstormen.Uit eten gaan alleen al wordt een avontuur op zich,eigenlijk beter dat jullie niet weten wat er eigenlijk op het bordje ligt te dampen..
    Veeeeele groetjes

• 15 Juli 2008 - 10:51

Tina En Co:

Hallo allemaal,

Ik had er echt bij willen zijn in dat restaurant !
    Geniet maar en neem veel foto's.
    Groetjes
    Tina en co

• 15 Juli 2008 - 18:22

Valérie En Gert:

Hallo allemaal,

We hebben jullie bericht aan oma bezorgd. Nog een prettige reis en groetjes van ons allemaal!

Valérie, Gert en Oma