Yangtze river cruise - Reisverslag uit Peking, China van dekeymolens - WaarBenJij.nu Yangtze river cruise - Reisverslag uit Peking, China van dekeymolens - WaarBenJij.nu

Yangtze river cruise

Door: Mike

19 Juli 2008 | China, Peking

Hallo iedereen,

hier is het volgende bericht. We zijn nu in Yanshuo, na een cruise van 3 uur op de Li rivier door het Karstgebergte. Hieronder het dagboek van woensdag en donderdag.

P.S. voor Dirk Vandenbrande : we logeren in het Paradisa hotel in Yanshuo.

Woensdag 16 juli

Wake up met muziek en na een ontbijt dat geen minuut langer geserveerd werd dan aangegeven, begon ons dagprogramma. We verkenden de mooie rustige boot waar we verwelkomd werden met verschillende demonstraties. De eerste was de traditionele massage. Dan een voorbeeld van akupunktuur en cupping (warme glazen potjes die op de huid werden gezet). Annik was direkt kandidate voor de eerste behandeling want ze had last van zware benen. En het hielp ! Ook een depressieve oude dame die zich als tweede proefpersoon opgaf, voelde zich stukken lichter (‘s avonds stond ze goed te dansen en te lachen tijdens de avondshow). Ook chinees borduurwerk werd met veel geduld gedemonstreerd.

In de namiddag legde de boot aan in Fengdu en bezochten we de « Ghost City ». In tegenstelling tot wat we dachten was dit geen verlaten stad (verlaten door de mensen die hogerop moesten gaan wonen), maar een tempelkompleks met afbeeldingen van geesten. Het was een warme, vochtige namiddag en we hadden 600 trappen te bestijgen. We kwamen volt aan de eerste tempel waar we een groot Boeddha-beeld in statige houding konden aanschouwen. De wierookstokjes bedwelmden de al zware lucht. Zo bezochten we tot boven een aantal opeenvolgende tempels waar Boeddha’s en demonen in alle kleuren en vormen troonden.

‘s Avonds was het Captain’s dinner en een mooie show van de crew.

Donderdag 17 juli

Vandaag deden we een uitstap naar de tempel van de witte keizer, juist voor de eerste kloof. De tocht op de Yangtze is door drie kloven, verspreid over een lengte van 660 km tussen Chongqing en Yichang. Door de bouw van de grootste dam ter wereld (drieklovendam), wordt het waterniveau van de rivier verhoogd, van 65 meter tot 175 meter boven de zeespiegel. Daardoor zijn er 1,2 miljoen mensen moeten verhuizen. Tientalle dorpen zijn afgebroken en nieuwe steden gebouwd, hoger gelegen.

De tempel van de witte keizer staat nu op een eiland (waar het tot voor enkele jaren op een schiereiland stond). Een mooie traditionele brug verbond het met het vasteland. De rondleiding op het eiland was prachtig. We hadden ook een mooi uitzicht op de eerste kloof. We moesten weer honderden trappen omhoog (en daarna naar beneden). Op het eiland rook het heerlijk naar jasmijn.

Terug op de boot, vertrokken we weer en vaarden de eerste kloof in. Dit is de Qutang kloof, 8 km lang en met langs beide zijden hoge rotsen, tot meer dan 1000 meter hoog. De tweede kloof kwam een 20 km verder. Deze kloof is 45 km lang en zeer mooi. Vroeger, toen het water nog niet gestegen was, was het hier soms gevaarlijk varen wegens de stroomversnellingen, maar nu zijn deze volledig verdwenen. In de namiddag deden we een uitstap in een zijrivier naar de Shennong kloof. Eerst een 20 km stroomopwaarts en dan in een klein dorpje overstappen in kleinere roeiboten die door 4 chinezen voortgeroeid werden. Verderop in de kloof werd het water te ondiep et sprongen de roeiers uit de boot om de boot verder te trekken. Dit was een simulatie van de trekkers die vroeger de boten over sommige ondiepe plaatsen in de Yangtze rivier trokken.

‘s Avonds werd een talentenshow georganiseerd, waarbij elke groep iets moest opvoeren. Voor ons de Belgen (nog altijd ?) trad Kjell op met 2 van zijn nummers en dan hebben we met de hele groep « ‘k de zon zien zakken » gezongen.

Na de show waren we aan de sluizen van de Drieklovendam aangekomen. Het duurt ongeveer 3 uur om (voor het ogenblik) door 4 achtereenliggende sluizen te varen. Elke sluis doet je met 20 meter zakken. Als volgend jaar het waterniveau zijn uiteindelijke peil heeft bereikt, moet men door 5 sluizen. Naast ons in de sluis lag een andere boot met lokale mensen die de afvaart deden. Zij lagen wel minder komfortabel, met 4 in een kajuit. De boot was ook niet van de properste.

Het was al na 1 uur toen we de lagere zijde van de dam bereikten en aanlegden.

• 19 Juli 2008 - 11:13

Claudine&Guido:

Terwijl we hier genieten(!)van een regenachtige dag laten we ons graag meeslepen in je Chinees avontuur.Het moet prachtige zichten opgeleverd hebben daar waar het karstgebergte met steile rotsen prachtige hindernissen vormen in de Li-rivier.Aan amusement en sfeer ontbreekt het ook niet op de cruise.Jullie 1ste week was goed gevuld en een prachtige start in het verre China.
    Groetjes.

• 20 Juli 2008 - 17:50

Kathleen:

Hallo daar,

Eerst en vooral Inge, merci voor je berichtje!
    Zelf ben ik voor vijf daagjes terug in België en dus ga ik me nog volop bezighouden met alles te lezen wat jullie al hebben meegemaakt. Veel plezier daar nog en supporter goed binnenkort!

Groetjes, Kathleen