Kunming en Dali - Reisverslag uit Lijiang, China van dekeymolens - WaarBenJij.nu Kunming en Dali - Reisverslag uit Lijiang, China van dekeymolens - WaarBenJij.nu

Kunming en Dali

Door: Mike

23 Juli 2008 | China, Lijiang

Beste familie en vrienden,

we zijn nu in het pittoreske Lijiang op 2500 meter hoogte en sturen het verslag door van de voorbije 2 dagen.

Vele groeten,

Mike, Annemie, Sven, Inge, Kari, Kjell en de rest van de bende.

Maandag 21 juli

‘s Morgens brachten we een bezoek aan de bamboetempel. Dit is een boeddhistische tempel ten zuidwesten van Kunming. Het is één van de mooiste voorbeelden van boeddhistische kunst en architektuur. Het gaat hier om het mahajana boeddhisme. Hier moet men op blote voeten de tempel betreden en wordt de wierook buiten de tempel verbrandt. De tempel bevat 500 arghats, beelden die elk een boeddhistische deugd uitdrukken. De beschilderde kleien beelden zijn naar werkelijke personen gemaakt en typeren een bepaald karakter.

Na dit bezoek reden we richting oost, naar het stenen woud (Shilin), zo’n 100 km verderop. Dit natuurfenomeen is gevormd als afzetting in een ondiepe koraalzee. Door erosie zien de kalkstenen rotsen en uitsteeksels er uit als versteende bomen en figuren. Zeer mooi, maar veel Chinese toeristen. Het leek wel op een stukje Disneyland met karretjes en netjes aangelegde paadjes. Leden van de Sami minderheid in hun folkloristische kleding begeleidden de toeristen. Het totale park is 80 hektaren. Zoals steeds herkennen de Chinezen in elke rotsformatie één of ander dier of figuur.

Na dit bezoek weer naar Kunming waar we een bezoek brachten aan de snijbloemen markt. Honderden kraampjes probeerden hun waar te verkopen. De bloemen waren zeer geodkoop, € 1,5 voor 21 rozen. We werden ook nog door een koffiefabriek geleid met allerhande soorten smaken en mengelingen.

‘s Avonds na nog een blitsbezoek aan een typisch theehuis reden we naar het treinstation. De kontrole was zeer streng. We vernamen ‘s anderdaags dat er dit dag in Kunming 2 bommen waren ontploft op een bus, met 2 doden en een tiental gewonden. Hier hebben we niets van gemerkt. Op de trein, een dubbeldekker, hadden we 9 kabines. Het was redelijk komfortabel, maar met onze vele bagage was het toch even schipperen eer alles en iedereen op zijn plaats was. De trein vertok om 22u15 richting Dali. Normaal neemt deze treinreis maar een vijftal uur, maar om de passagiers een goede nachtrust te bezorgen, doet deze trein er 9 uur over. Slaapwel.

Dinsdag 22 juli

Om 7 uur ‘s morgens zijn we aangekomen in Dali, na een nachtje heen en weer geschokt te zijn, wat ons een redelijke nachtrust bezorgde. Eens de grote massa het perron verlaten had, werd een groot ijzeren hekken dichtgeschoven, waardoor het station hermetisch afgsloten leek. Een crew hostessen en treinbestuurder daalden de brede trappen af en stapten op een geordend rijtje het station uit.

Na een ontbijt in een lokaal hotel reden we naar ons hotel aan het oude stadsgedeelte. Gelukkig konden we hier al inchecken om 9u30. De kamers waren prachtig en we konden douchen en uitrusten na de vermoeiende treinreis.

Dali ligt op 2000 meter in een grote vruchtbare vallei met errond bergen tot 4100 meter en een groot meer van 42 km lang en enkele km breed. Na de bewolking ‘s morgens verscheen de zon en blauwe lucht en kregen we een aangename 25 graden. Er zijn hier veel rijstvelden die rijkelijk bevloeid worden door een lange aquadukt die doorheen het landschap loopt. Dit is ook de streek van de Bai-bevolking.

In de voormiddag deden we een boottocht op het Er Hai meer en vaarden we naar een groot eiland Jin Suo waar we een lokaal vissersdorp bezochten. De markt lag vol soorten vis en garnalen en krabben.

In de namiddag bezochten we het tempelkompleks van de 3 pagoden. Dit is het grootste boeddhistische tempelkompleks van China, 4 vierkante kilometer. We reden met een wagentje naar het hoogste punt en daalden vandaar terug richting ingang. In dit kompleks wonen nog 80 monniken. Het kompleks is gerestaureerd van 1997 tot 2006 en is nu zeer mooi en netjes. Vele gras- en bloemenperken samen met riviertjes en waterpartijen maakten het geheel tot een sprookjesachtig geheel. Er kwam ook nog zachte muziek uit in het landschap verborgen luidsprekers. De gerestaureerde tempels waren helder geschilderd in rood met blauwwitte daken. De vele beelden waren met goud belegd. De 3 pagoden dateren uit de Tang-dynastie (618 tot 907 na Christus). Er is één grote van 69 meter en 2 kleinere van 42 meter. Ze zijn gebouwd in baksteen en gelijken goed op de Wilde Gans pagode in Xi’an die ook uit de Tangdynastie dateert.

‘s Avonds kuierden we door de oude stad. We brachten ook een bezoek aan een katholieke kerk die opgetrokken was in lokale tempelstijl met een groot kruis erbovenop. Deze kerk was gebouwd door een Franse missionaris in 1937. De bouw was gefinancierd door de plaatselijke rijken op voorwaarde dat de kerk in de lokale Bai-stijl werd opgetrokken. De deur van de kerk werd voor ons geopend door een non van 96 jaar die dit nog had meegemaakt.

De vele winkelstraatjes werden verlicht door rode lampionnen die het geheel een feërieke sfeer gaven. Spijtiggenoeg begon het toen te regenen en moesten we onze wandeling in een versneld tempo afsluiten.

• 25 Juli 2008 - 02:04

Jan Van Raemdonck:

Beste Key;olensm

ik ben heel blij nog eens iets vqn jullie te verne;en< Zqt een prqchtige reis ;qken julliem weg< Ik ben echt jqloers dqt ik dqt niet kqn ;ee;;qken< IN elk gevqlm geniet ervqnm en doe ;ijn beste groeten aan alle bekendenm heel speciaal aan ;ijn wysm schoonbroerm neefje en nichtjes< Excuseer dqt ik niet ;ooi getypt heb ;qqr ik kqn qlleen op een qwerty klqvier typen en niet op een axerty woqls dit dqt ik hier gebruik zqnt ik ben ook op reis<\

Hqrtelijke groeten bqn
    \Jqn

• 25 Juli 2008 - 11:27

Ka En Jan:

Hallo Hallo,
    Zo te zien stellen jullie het supergoed !
    Wij zijn zopas terug van een vakantie "leven in het paradijs". De Provence was super : heel mooi verblijf, prachtige streek, super om te fietsen (vooral voor de jongens en julie !), wandelen, genieten !!!
    Nadien proefden we rijkelijk van de beste wijnen en delicatesse eten in château de Gilly te Bourgogne. Daar hebben we met Stephanie (onze wijngids) de wijnroute van de Pinot Blanc en proeverijen bezocht . Nu is het jammer genoeg afgelopen voor ons maar ik wens jullie allen een hele deugddoende reis toe en tot binnenkort ! Groetjes aan allen !
    Ka en Jan