Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van dekeymolens - WaarBenJij.nu Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van dekeymolens - WaarBenJij.nu

Xi'an

Door: Mike

06 Augustus 2008 | China, Xi'an

Beste familie en vrienden,

we zijn enkele dagen afgesneden van Internet in de bergen (Emeishan). Hierbij een verslag van de 2 dagen in Xi'an nog met de ganse groep. Voor de heimgängers geven we nog enkele reakties aan het einde.

Vele groetjes uit Emeishan.

Zaterdag 2 augustus

We wandelden ‘s morgens naar de Wild Goose Pagoda, niet zover van ons hotel. Het was al zeer warm en vochtig. Het park rond deze pagoda is prachtig aangelegd, met kleine tempelgebouwtjes, groene perken, trappen en veel fonteinen. De omgeving is volledig veranderd vergeleken met 3 jaar geleden, toen ik hier ook was. De bakstenen pagoda is 64 meter hoog met 7 verdiepingen. Hij stamt, zoals de pagodes in Dali, uit de Tang dynastie (600-900 na Christus). Hij is volledig gerestaureerd en was nu open voor het publiek. Vanaf de top hadden we een mooi uitzicht over Xi’an.

Xi’an is een zeer moderne stad met 7 miljoen inwoners. Het was de grootste en rijkste stad ter wereld in de Tang dynastie, met 2 miljoen inwoners (Parijs en London hadden er elk 100.000). Hij dankte zijn rijkdom aan de Zijderoute. Nu zijn er veel moderne gebouwen en winkelcentra met grote lanen en prachtige parken. De oude stadsmuur is volledig gerestaureerd en breder dan de Chinese muur. Rond de muur is er een park en een slotgracht, zeer mooi.

Rond de pagode zijn er veel verhalen gewijd aan Xuan Zhang, een monnik die in de jaren 600 na Christus hier het Boeddhisme heeft ingevoerd, na een 17 jaar lange reis door India.

Na de pagode reden we naar de oude stadsmuur. Deze maakt een rechthoek van 14 km lengte rond de oude stad en is 12 meter hoog. In de 4 windstreken is er een grote poort en bastion. Om de 120 meter staat er een wachttoren. 60 meter was de afstand die men met een boog kon overbruggen. We hadden met gans de bende een fietstocht georganiseerd op de muur. We reden over de soms hobbelige stenen, met af en toe een kleine beklimming. Hier en daar stopten we om de omgeving te bewonderen. Elke zijde was gewijd aan een ander dier : een vogel in het zuiden, een tijger in het westen, een schildpad in het noorden en een draak in het oosten.

Na de lunch reden we naar het Terra Cotta museum, het hoogtepunt en meest toeristische attraktie hier in Xi’an. Het park rond het museum is veel meer ontwikkeld dan 3 jaar geleden, veel meer winkeltjes. Eerst bekeken we een 360 graden film over het leven van keizer Qin Shi Huangdi en het tot stand komen van het Terra Cotta leger. De keizer liet dit leger bouwen voor zijn leven na de dood. 720.000 mensen werkten eraan gedurende 37 jaar in de periode van de Qin dynastie (200 BC). De soldaten werden toevallig ontdekt in 1974 door enkele boeren die een waterput aan het graven waren. Eén van de boeren zit nog regelmatig in het museum om een boek te signeren, maar vandaag was hij spijtiggenoeg niet aanwezig. Momenteel zijn er ongeveer 7.000 soldaten en paarden opgegraven. Men is gestopt met de opgravingen omdat men op zoek is naar een procédé om de kleur vast te houden (nu verdwijnen de kleuren binnen de 3 dagen na de blootstelling aan de lucht). Janssen Pharmaceutica werkt hier ook aan mee. De soldaten en paarden zijn verspreid over 3 putten die elk overdekt zijn met een hal (de grootste is 260 op 80 meter). De soldaten zijn zeer indrukwekkend.Dit komt deels omdat ze iets groter zijn dan echt. Ze hebben elk een verschillend gezicht, lichaam, verschillende handen en voeten. De gelaatsuitdrukkingen zijn levensecht. Men denkt dat elke soldaat een kopie is van een toen bestaande persoon. In het museum staan ook nog 2 bronzen koetsen die uitgegraven werden nabij de grafheuvel van de keizer. Het graf zelf, zo’n 1,5 km verwijderd van de soldaten, is nog niet opgegraven. Men wacht tot men de juiste bewaartechnieken heeft gevonden. Het verhaal gaat dat in de grafheuvel de keizer een rivier zou nagebootst hebben met kwikzilver.

Na dit bezoek reden we terug naar de stad voor het diner en woonden we een dansvoorstelling bij uit de Tang dynastie, zeer mooi. Dit was ook het laatste diner voor onze groep. Morgenvroeg zouden de families De Wilde Ieper en Cleemput terug naar België vliegen. Na de voorsteling werden er dan ook enkele speeches gehouden om de organisator Patrick te bedanken. Er werd nog een groepsfoto genomen met de artiesten van het theater.

Zondag 3 augustus

‘s Morgens hebben we met de 14 blijvers een bezoek gebracht aan het historisch museum van Shaanxi (de provincie waarvan Xi’an de hoofdstad is). Dit moderne museum bevat objekten uit de prehistorie en kollekties van aardewerk, brons, jade, gouden en zilveren voorwerpen. Het vertelde ook het ontstaan van de zijderoute in de Han dynastie (200 BC tot 200 na Christus). De zijderoute was het eerste kontakt tussen oost en west en de handel over deze route kende zijn hoogtepunt in Xi’an tijdens de Tang dynastie (600-900 na Christus).We bewonderden er de mooie kookpotten, wijnkaraffen, driekleurige paardjes in gebakken aarde en beeldjes in edelsteen en goud. Een aantal van de kostbaarste beeldjes werden met nylondraadjes gefixeerd in hun vitrines na de aardbeving in mei. Hier staan ook nog een tiental originele terra cotta soldaten tentoongesteld. Men kon ze van korter bewonderen dan in het Terra Cotta museum zelf.

Na de lunch brachten we een bezoek aan de moslimwijk met een groot moskeekompleks.De 4 binnenplaatsen bieden een oase van rust. Hij dateert uit de prille moslimperiode (742 na Christus). De moslimtempel is in Chinese stijl opgetrokken De straatjes errond leken wel soeks en bazaars. We voelden ons meer in Egypte of Turkije dan in China. We brachten dan een bezoek aan de klokken- en trommeltorens in het centrum van Xi’an. We wandelden naar de zuidelijke stadspoort langs de moderne winkelstraten. Langs de stadsmuur en de gracht wandelden we door het park waar vele fitness toestellen stonden opgesteld (een schenking van de Nationale Loterij). Oud en jong hielden hun konditie op peil op deze toestellen en anderen zochten elkaars gezelschap op in kaartspelen en majong.

We reden dan terug naar het hotel om afscheid te nemen van de volgende vertrekkers : de families De Wilde Sint Niklaas en Sint Truiden en Jan. Nu waren we nog met 6. Na het diner kuierden we door het park aan de grote pagode en bewonderden we het klank- en lichtspel met de fonteinen (een beetje zoals in Lhasa). Er waren zeer veel mensen verzameld, wellicht enkele tienduizenden ! Toen we terug naar het hotel wandelden dansten we mee met de honderden mensen keurig gegroepeerd op een plein, zoals de tai chi ‘s morgens vroeg.

Reakties voor de Heimgängers :

bedankt voor jullie berichtjes op de weblog. Zo voelen we ons minder alleen in dit grote China. Het verslag van de twee volgende dagen volgt wat later daar we zeer primitief ,maar mooi gelogeerd waren in het klooster op de Emei-berg.

Het kleedje van Nele is in ons bezit.
We hebben nogmaals de zonne-eclips bewonderd, maar nu op wtv! Prachtig!
Tijdens de openingsceremonie zullen we ons best doen om op te vallen, maar zonder Patrick Gr. zal dat wel moeilijker zijn.

We proberen vanavond nieuwe foto's te plaatsen als er nog tijd is na ons verpozen in de plaatselijke hotsprings van 49 graden.

Kari heeft reeds een droom gehad van Jan. We deden een spannende mosseltocht door het bos met Jan in kazuifel. Hij zweette en kamde zijn haren !!!

• 06 Augustus 2008 - 14:05

Nonkel Jan, Tante Ve:

Aan KJELL,
    Vele gelukkige verjaardagswensjes ... plezier, geluk, zoete dromen !!! Geniet van de Olympische Spelen ! Je meter en peter aan het thuisfront !

• 06 Augustus 2008 - 20:33

Annik:

beste keymolens,

De vlucht was zoals in het heengaan half bezet en dus konden we zeer comfortabel reizen: Ik had 5 zetels ter beschikking: 2 aan het raam en 3 om een dutje te doen. De jetlag valt goed mee : veel beter dan vanuit zuid-amerika. We gaan zoals de kippen op stok wanneer het donker wordt en staan s'morgens op zodra het klaar wordt (6uur) Je krijgt dan heel wat gedaan.
    De was is hier ondertussen geklaard . Tijd nu voor de weblog:
    We kijken nieuwgierig uit naar jullie belevenissen. Hopelijk hebben jullie geen last gehad van de naschok in Seichuan (weten niet waar) van 6,2. Ondertussen is er nog een bomaanslag geweest en zijn buitenlanders in Bejing gearresteerd wegens het ophangen van een doek voor free tibet.Ze zijn nog strenger geworden . Op ieder mogelijk kruispunt staat politie. Ons hotel in Bejing was super modern :design en amper 2 maand open. We konden er spijtig genoeg maar 6 uur van genieten vermits we zeer vroeg naar de luchthaven moesten wegens de drukte en controles omwille van de olympic games.
    Vrijdag tonen ze op TV om 14u de
    openingsceremonie die we natuurlijk gaan volgennu we weten dat jullie daar zijn

groetjes en geniet er nog van.

annik

• 06 Augustus 2008 - 20:35

Annik:

een hele gelukkige en fijne verjaardag voor Kjell. Jammer dat we het niet samen kunnen vieren.

• 07 Augustus 2008 - 06:04

Chantal:

Ni Hao,
    Ik zal mijn best doen om naar de openingsceremonies van de Olympische spelen te kijken en hopelijk zie ik jullie!
    Hier in Cambodia is er maar weinig interesse, om niet te zeggen: praktisch geen. Dus was bijna vergeten dat het morgen begint, was het niet dat een collega iets zei over de "speciale datum" 08-08-08.
    Ik lees met heel veel plezier jullie verhalen en sommige delen van China herken ik amper (zoals Xi'an).
    Xie-xie om ons mee te laten reizen.
    Kusjes,
    chantal